دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: پس از گذشت 6 ماه از موافقت بانک مرکزی با عرضه نقدی سکه در بورس کالا مخالفت بانک کارگشایی برای این کار مانع از عرضه سکه در بورس کالا شده است

درحالی‌که شیوه عرضه سکه در بانک کارگشایی به اعتقاد مسئولان بورس کالا منجر به ایجاد رانت می‌شود.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی، سازمان بورس و بورس کالا از مدت‌ها پیش طرحی را مورد بررسی قرار دادند که بر مبنای آن عرضه نقدی سکه در بورس کالا انجام شود.

این طرح به‌دلیل تعیین نرخ تعادلی و رقابتی برای این محصول و جلوگیری از ایجاد رانت در شهریور ماه امسال مورد موافقت بانک مرکزی قرارگرفت اما از آن زمان تاکنون بانک کارگشایی با این تصور که قرار است عرضه سکه طلا از حیطه اختیاراتش خارج شود با وجود نامه رسمی بانک مرکزی مانع از عرضه سکه در بورس کالا شده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند شیوه عرضه این محصول در بانک کارگشایی به روش حراج بسته‌های 100 سکه‌ای آن هم به‌صورت محدود و در زمان‌های مشخص، باعث ایجاد رانت خواهد شد.

در همین رابطه عباس بنازاده، مدیر تحقیق و توسعه بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: سال گذشته نشست‌های متعددی با حضور مسئولان بانک مرکزی،  بانک کارگشایی و بورس کالا انجام شد و درنهایت بانک مرکزی با عرضه سکه در بورس موافقت کرد و طی نامه‌ای این موضوع را رسما به بانک کار گشایی اعلام کرد.

وی ادامه داد: با وجود دستور بانک مرکزی تا این لحظه بانک کارگشایی به این دستور تمکین نکرده و به بهانه‌های مختلف عنوان می‌کند که هنوز دستوری به بانک کارگشایی برای عرضه نقدی سکه داده نشده است.

مدیر تحقیق و توسعه بورس کالا تاکید کرد: بحث اساسی درباره خارج کردن عرضه از دست بانک کارگشایی نیست، بلکه عرضه این محصول باید توسط خود بانک کارگشایی در بورس کالا انجام شود بنابر این مشخص نیست مخالفت مسئولان بانک کارگشایی به چه دلیل است.

بنا‌زاده با بیان اینکه عرضه سکه در بانک کارگشایی به‌صورت محدود انجام می‌شود، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم شیوه عرضه سکه در بانک کارگشایی باعث ایجاد رانت می‌شود؛ چراکه این محصول در روز‌های مشخصی از هفته به‌صورت محدود و 100تایی فقط در تهران انجام می‌شود به‌طوری که اگر کسی تقاضای خرد داشته باشد، نمی‌تواند اقدام به تهیه سکه کند؛

درصورتی‌که اگر سکه در بورس کالا عرضه شود حتی به تقاضا‌های خرد هم در سراسر کشور پاسخ داده خواهد شد و براساس نظام عرضه و تقاضا فروخته خواهد شد؛ به‌طوری‌که با وجود تابلوهای بورس کالا در سراسر کشور اگر کسی فقط یک تقاضا هم در بندر عباس داشته باشد، می‌تواند اقدام به تهیه سکه در بورس کالا کند.

رئیس بانک کارگشایی: بورس کالا ،سکه را از بانک مرکزی بگیرد و پخش کند

رئیس بانک کارگشایی گفت: این بانک مجری بخشنامه‌های بانک مرکزی است و بورس کالا می‌تواند سکه را از بانک مرکزی گرفته و پخش کند. علی عادلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اظهارات مدیر توسعه بازار بورس کالا که بانک کارگشایی را متهم به تمکین نکردن از دستور بانک مرکزی برای عرضه نقدی سکه در بورس کرده بود،

گفت: اگر بورس کالا، موافقت‌نامه بانک مرکزی را در این زمینه دارد سکه را از بانک مرکزی تحویل بگیرد و اقدام به پخش آن کند. وی افزود: بانک کارگشایی در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست بلکه سکه را از بانک مرکزی تحویل گرفته و بین خریداران عمده پخش می‌کند.

کد خبر 108713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز